In de huidige markt is het belangrijk je medewerkers bij je te houden. Nieuwe mensen aantrekken is al lastig genoeg, dus laten we er dan in ieder geval voor zorgen dat je huidige personeel niet wegloopt. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat een medewerker zich gewaardeerd voelt binnen je bedrijf?

Waardering heeft niet meteen te maken met een hoger salaris, een beloning of een bonus. Het heeft in eerste instantie niets met geld te maken. In dit blog geven we je tips die je kunnen helpen!

Positieve sfeer

Een positieve sfeer op de werkvloer is belangrijk om elke dag met een lach naar je werk te kunnen, dat ligt voor de hand. Heb aandacht voor de mensen om je heen en zorg voor een beetje humor op het werk! Door mensen aan het lachen te maken op een dag, zorg je ervoor dat negativiteit minder zwaar gevoeld wordt.

Laat mensen zich ontwikkelen

Mensen willen zich continu ontwikkelen, het geeft voldoening en houdt ze bij de les. Het zorgt niet alleen voor meer werkplezier, maar ook meer vakkundige medewerkers. Daar profiteer jij als werkgever dan ook weer van.

Waarderen betekent op waarde schatten en daar hoort het ontwikkelen van het talent bij. Medewerkers voelen zich gewaardeerd wanneer hun talent doorontwikkeld kan worden binnen de organisatie en wanneer er ruimte is voor opleiding, scholing of cursus.

Makkelijk is dat dit ook online kan. Dan zijn de resultaten na de training gelijk zichtbaar. Zo kan ook je kwaliteits- of HR-medewerker gelijk inzien, wie wat heeft afgerond met welk resultaat en hierop verder anticiperen.

Geef complimenten

Als je een doel behaald hebt, of een opdracht af hebt gemaakt, voel je je gelukkig. We willen ons graag opnieuw gelukkig voelen en dus zal iemand dit gedrag willen herhalen.

Dit gedrag complimenteren werkt extra motiverend. Het compliment kan ook gepaard gaan met een beloning. Een directe beloning werkt beter, dan een beloning in de toekomst. Daarom werken jaarlijkse beloningen veel minder goed dan een directe (kleinere) beloning.

Belangrijk is ook publiekelijk je waardering uit te spreken. Dat zorgt voor zelfvertrouwen bij de medewerker. Dit is dan ook waarom ‘Medewerker van de maand’ zo goed werkt. Een manager die het team toespreekt en complimenten maakt, dat is belangrijk. Dit zorgt ervoor dat iemand graag wil werken binnen dit team.

En wist je dat iemand een compliment geven ook goed voor jezelf is? Een cadeau geven aan iemand vinden mensen zelfs leuker dan er eentje ontvangen. Dit werkt alleen als je het met persoonlijke aandacht doet. Dus iets per mail geven, een compliment of cadeau, dat werkt niet.

Met welke tip ga jij direct aan de slag?

Dus, wie ga jij vandaag een compliment geven? Of wil je aan de slag met de ontwikkeling van je medewerkers?

Future Learning brengt graag in kaart op welk vlak je binnen jouw organisatie je werknemers kunt laten leren. Neem gerust contact op!