Didactisch concept
Waarom, voor wie en hoe?
Wil je je medewerkers effectief scholen dan is het belangrijk dat je erover nadenkt hoe je dat doet. En niet alleen dat, maar ook waarom je je medewerkers iets laat leren en om welke medewerkers het precies gaat. Dus welk leerdoel heb je en hoe formuleer je die ? Wat is de precieze omschrijving van je doelgroep, wat weet deze al en wat heeft ze echt nodig of moet ze echt weten voor het leerdoel? Ook is het van belang om het in een vroeg stadium eens te zijn over de inhoud van de scholing. Het zal je verbazen hoeveel verschillende antwoorden een vraag als: ‘Wat bedoelen jullie eigenlijk met het hoofdonderwerp van dit project?’ oplevert!
Al deze vragen nemen onze onderwijskundigen met je door aan het begin van een scholingstraject. Je zult begrijpen dat de antwoorden per scholing kunnen verschillen. Dat geldt ook voor de vraag welke randvoorwaarden er zijn. Is er bijvoorbeeld een docent beschikbaar die het werk van deelnemers beoordeelt en feedback verzorgt? Binnen welke termijnen zijn herkansingen mogelijk?
Advies
Onze onderwijskundigen weten de juiste vragen te stellen en zijn scherp op de antwoorden. Daardoor weten zij precies die informatie boven tafel te krijgen die nodig is om een goed didactisch concept op te stellen en om je een goed advies te geven: welke vorm van leren biedt de meeste meerwaarde voor het gewenste scholingstraject? Is uitsluitend e-learning de beste manier of moet die gecombineerd worden met enkele klassikale bijeenkomsten, een vorm van blended learning dus? Of is een in een bepaalde situatie voldoende? Natuurlijk ontwikkelen we graag e-learningmodules voor je. Maar dat doen we alleen als we erin geloven dat deze écht meerwaarde bieden voor onze klanten.
Een goed didactisch concept is de blauwdruk voor de contentontwikkeling. En alleen content die gebaseerd is op een goed didactisch concept, kan zorgen voor het hoogste leerrendement.
Wil je je medewerkers effectief scholen dan is het belangrijk dat je erover nadenkt hoe je dat doet. En niet alleen dat, maar ook waarom je je medewerkers iets laat leren en om welke medewerkers het precies gaat. Dus welk leerdoel heb je en hoe formuleer je die SMART? Wat is de precieze omschrijving van je doelgroep, wat weet deze al en wat heeft ze echt nodig of moet ze echt weten voor het leerdoel? Ook is het van belang om het in een vroeg stadium eens te zijn over de inhoud van de scholing. Het zal je verbazen hoeveel verschillende antwoorden een vraag als: ‘Wat bedoelen jullie eigenlijk met het hoofdonderwerp van dit project?’ oplevert!
Al deze vragen nemen onze onderwijskundigen met je door aan het begin van een scholingstraject. Je zult begrijpen dat de antwoorden per scholing kunnen verschillen. Dat geldt ook voor de vraag welke randvoorwaarden er zijn. Is er bijvoorbeeld een docent beschikbaar die het werk van deelnemers beoordeelt en feedback verzorgt? Binnen welke termijnen zijn herkansingen mogelijk?
Advies
Onze onderwijskundigen weten de juiste vragen te stellen en zijn scherp op de antwoorden. Daardoor weten zij precies die informatie boven tafel te krijgen die nodig is om een goed didactisch concept op te stellen en om je een goed advies te geven: welke vorm van leren biedt de meeste meerwaarde voor het gewenste scholingstraject? Is uitsluitend e-learning de beste manier of moet die gecombineerd worden met enkele klassikale bijeenkomsten, een vorm van blended learning dus? Of is een job-aid in een bepaalde situatie voldoende? Natuurlijk ontwikkelen we graag e-learningmodules voor je. Maar dat doen we alleen als we erin geloven dat deze écht meerwaarde bieden voor onze klanten.
Een goed didactisch concept is de blauwdruk voor de contentontwikkeling. En alleen content die gebaseerd is op een goed didactisch concept, kan zorgen voor het hoogste leerrendement.

SMART:
Specifiek – Is het leerdoel eenduidig?
Meetbaar – Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het leerdoel bereikt?
Acceptabel – Zijn deze leerdoelen acceptabel voor de doelgroep en/of het management?
Realistisch – Is het leerdoel haalbaar?
Tijdgebonden – Wanneer (in de tijd) moet het leerdoel bereikt zijn?
Job-aid:
Hulpmiddelen (zoals instructiekaarten, geheugentrainers, wandkaarten) op de werkplek waarmee je medewerker snelle toegang heeft tot de informatie die hij of zij nodig heeft bij het uitvoeren van een taak.
Onze onderwijskundigen kunnen ook de contentontwikkeling van leermodules en/of -trajecten volledig voor je verzorgen. Of het nu gaat om het leren bedienen van een machine, om kennismaking met het bedrijf voor nieuwe medewerkers (onboarding), om product- of materiaalkennis (verkooptraining) of meer algemeen, om soft skills of zelfs klanttrainingen, onze onderwijskundigen zijn getraind kunnen zich snel de meest uiteenlopende onderwerpen eigen maken.
Een greep uit de onderwerpen van de laatste jaren:
- fondsenwerving
- audiometrie
- communicatie tussen militairen en burgers in conflictgebieden
- materiaalkunde
- basiskennis sanitair
Op basis van het didactisch concept maken onze onderwijskundigen de leerinhoud: de ontwikkeling van e-learningmodules in de vorm van teksten, video’s, animaties, interactieve afbeeldingen, (zelf)toetsvragen, games en meer. Net als de ontwikkeling van een didactisch concept doen we dat in nauwe samenspraak met de inhoudsdeskundigen. Want zij zijn en blijven de inhoudelijke experts. Zo komen we samen tot een bedrijfsspecifieke training die echt meerwaarde biedt. Voor jou en je doelgroep.
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen de inhoud van de training(en) zelf te ontwikkelen als je bedrijf over de onderwijskundige expertise beschikt. In alle gevallen geldt dat we het eindproduct eenvoudig kunnen installeren binnen jullie digitale leeromgeving.
Onze onderwijskundigen kunnen ook de contentontwikkeling van leermodules en/of -trajecten volledig voor je verzorgen. Of het nu gaat om het leren bedienen van een machine, om kennismaking met het bedrijf voor nieuwe medewerkers (onboarding), om product- of materiaalkennis (verkooptraining) of meer algemeen, om soft skills of zelfs klanttrainingen, onze onderwijskundigen zijn getraind kunnen zich snel de meest uiteenlopende onderwerpen eigen maken.
Een greep uit de onderwerpen van de laatste jaren:
- fondsenwerving
- audiometrie
- communicatie tussen militairen en burgers in conflictgebieden
- materiaalkunde
- basiskennis sanitair
Op basis van het didactisch concept maken onze onderwijskundigen de leerinhoud: de ontwikkeling van e-learningmodules in de vorm van teksten, video’s, animaties, interactieve afbeeldingen, (zelf)toetsvragen, games en meer. Net als de ontwikkeling van een didactisch concept doen we dat in nauwe samenspraak met de inhoudsdeskundigen. Want zij zijn en blijven de inhoudelijke experts. Zo komen we samen tot een bedrijfsspecifieke training die echt meerwaarde biedt. Voor jou en je doelgroep.
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen de inhoud van de training(en) zelf te ontwikkelen als je bedrijf over de onderwijskundige expertise beschikt. In alle gevallen geldt dat we het eindproduct eenvoudig kunnen installeren binnen jullie digitale leeromgeving.
Wil je onze experts ontmoeten?
Stuur ons dan vrijblijvend jouw contactgegevens zodat wij je kunnen contacteren om een afspraak te plannen
Liever eerst meer lezen over onze expertsessie?
Klik dan hier.
Nieuwsgierig?
Sluiten deze mogelijkheden aan bij de wensen van je bedrijf en zou je daar we meer over willen weten? Klik dan hieronder.
In overleg met jou brengen we de gewenste situatie van je bedrijf in kaart en kijken we wat we voor je kunnen betekenen.
Alles uiteraard volledig vrijblijvend. Gewoon even bellen mag natuurlijk ook.