Hoe houd je jobhoppers onboard

Jobhoppende millennials, gigantische personeelswisselingen en stroeve starters: we zien het overal. Een oplossing voor dit hardnekkige probleem? Maak kennis met onboarding!
Maar wat houdt onboarding nu eigenlijk in? Zou het voor mijn bedrijf een meerwaarde kunnen zijn? En hoe ontwikkel je zo’n leertraject? Hier geven we antwoord op al je prangende vragen.

Wat te doen tegen jobhoppen?

Open een krant en je komt het tegen: het fenomeen ‘jobhoppen’ komt steeds vaker voor en ook jouw werkplek zal er mee te maken krijgen. Uit een enorm onderzoek van Deloitte bij meer dan 10.000 millennials blijkt namelijk dat slechts 28 procent aangeeft langer dan vijf jaar bij eenzelfde werkgever te willen blijven. Daarnaast – en dat is niet alleen van toepassing op de millennials – verlaat maar liefst twintig procent van de werknemers de organisatie binnen 45 dagen.

Maar wat valt hier nu aan te doen? Wel, zorg voor een goed pre- en onboardingstraject… Dit verhoogt het personeelsbehoud met maar liefst 25 procent! Zoals je ziet, kan je het belang van een goede onboarding eigenlijk niet overschatten. Werknemers zijn na een succesvol onboardingstraject positiever over hun job, zijn sneller ingewerkt en hebben meer vertrouwen in hun nieuwe functie.